Et stigende antal biler i Danmark bliver købt med automatgear iflg. De danske bilimportøren taler tallene for sig selv:

  • 2017 26% af alle nye personbiler herhjemme udstyret med automatgear.
  • 2019 steg det til 42 procent.
  • 2020 er hele 53 procent af alle nye biler er solgt med automatgear.

Vi må nok indrømme det er en trend, som vi på værkstederne godt kan mærke. Lige så lækkert det er når gearkassen kører som den skal, lige så problematisk er det så når kunden klager over dårlige gearskifte.

For årsagerne kan være mange, og ofte er facit af diagnosen at kigge lidt på gearkassens service historik.

Gearolien.

I en automat gearkasse skal den olie der smøre også ”styre” dvs. den har mindst 2 funktioner, mekanisk og hydrauliks. Din gearkasse arbejder omtrent lige så hårdt som din motor, og olien kan derfor også overophede og oxidere og miste sine egenskaber.

Dette kan bland andet medfølge, at du oplever:

  • Bilen er længe om at skifte gear
  • Rysten under acceleration
  • “Glider” i gearene
  • Huggen og hakken 
  • Motorlampen lyser, eller PNDS blinker i kombi-instrumentet

Derfor er det vigtigt at når olien så skiftes, bliver det gjort korrekt. Skifter man blot olie og filter unden at tømme converter osv. Ligger der stadig 30-40% af den gamle beskidte olie i gearkassen. 

 

Den “røde” Olie ligger gemt i Converter samt oliekøler osv.

 

 

 

Skyl Gearkassen eller skift alt olien ?

Vores gearkasseskyller-maskine kan både udskifte alt olien eller vaske gearkassen for slam, og “flushe”

Den fungerer ved at man afmonterer et af olierørene til olie køleren og sætter maskinen i “serie” med gearkassen 

Gl. olie kommer ud af gearkassen, ny Olie pumpes ind.

Olie Skift

Udføres som almindelig velligehold.

  1. Bundkar tømmes
  2. Filter afmonteres
  3. Nyt olie skubbes igennem oliekøler converter og ventilblok
  4. Filter og bundkar monteres igen
  5. Bundkar fyldes og herefter laves niavuekontrol på olien, efter fabrikantens foreskrifter
  6. Evt software opdatere gearkasse, og grundjustere gearkasses software

Dette anbefaler vi som alm. veligehold på alle automat gearkasser for hver 50000km, køre du hyrevogn/kurer eller ligende skal man regne med 35000km

Skylning 

Hver anden gang 

  1. Rense additiv tilføjes olien, og vaskeprogram køres på gearkassen
  2. Bundkar afmonteres
  3. Nyt olie skubbes igennem oliekøler converter og ventilblok
  4. Filter og bundkar monteres igen
  5. Bundkar fyldes igen, og herefter køres “flush” programmet, hvor maskinen skiftevis køre nyt olie ind mens den tapper gl. olie af.
  6. Niavue kontrol udføres efter fabrikantens foreskrifter
  7. Evt software opdatere gearkasse, og grundjustere gearkasses software

Anbefales for hvert 100000 km, hyrekørsel eller kurer 70-80000km

 

Hvad koster det ? 

Total Olieskift Fra 1900kr 

Gennemskyl af gearkassen fra 3900kr

Priserene er Vejlendene. Benyt tilbuds funktionen, for en pris på netop din bil.

INDHENT TILBUD BOOK TID NU